poiss poiss .

poiss

چگونگي مسواك زدن دندان هاي ارتودنسي شده

 دندان مي شود.تمام نكات مربوط به مسواك زدن و كشيدن نخ دادنارتودنسي براي تراز و صاف كردن دندان ها اعمال مي شوند اينها موقعيت دندان را اصلاح مي كنند و ظاهر لبخند شما را بهبود مي بخشند، تا دهانتان را سالم نگه داريد و صحبت كردن را بهبود بخشيد بنابراين ارتودنسي كردن دندان ها به اندازه كافي ارزشمند است.
با اين حال، اگر تكنيك هاي مسواك زدن مناسب نباشند مي تواند لكه ها، كرم خوردگي و يا بافت آلوده باقي بگذارد. پلاك و غذا روي آن جمع مي شوند و بايد به طور منظم تميز شوند اگر ارتودنسي داريد، اين بخش از سلامت دهان و دندان نمناك كه به پيشنهاد برخي از كاربران به صورت مجزا و مختص به اين مسئله پرداخته است به شما كمك مي كند تكنيك هاي مناسب را ياد بگيريد تا آن ها را حفظ كرده و دندان ها را سالم نگه داريد.
روش مسواك زدن در ارتودنسيبراي شروع مسواك زدن: قطعات جدا شدني از دندان ، باندها و...را از دهان خارج كنيد.
ارتودنسي ها را تميز كنيد:به دقت اطراف سيم ها را تميز كنيد.
مسواك زدن هر سيم:بالا و پايين كردن مسواك.
متخصصان دندان توصيه مي كنند كه دندان هاي خود را به مدت دو دقيقه دو بار در روز مسواك بزنيد. اين به اين معني است كه هر يك چهارم دهان شما 30 ثانيه به طول خواهد انجاميد. مسواك الكتريكي - داراي يك زمان سنج توكار است كه هر 30 ثانيه به ضربه مي افتد تا به شما اجازه دهد بدانيد چه زماني مسير مسواك را تغيير دهيد زماني كه مسواك مي زنيد، تمام بخش هاي دندان را تميز كنيد.
تغذيه در ارتودنسي
 دانستني هاي مسواك زدن در ارتودنسيطريقه صحيح مسواك زدن در ارتودنسيمسواك مناسب را انتخاب كنيد : با اين كه مسواك زدن منظم كمك مي كند، مي توانيد يك مسواك الكتريكي يا صوتي كه براي تميز كردن دندان هاي ارتودنسي شده طراحي شده است را در نظر بگيريد، و مطمئن شويد كه از ميزان درست فشار استفاده مي كنيد و اجازه دهيد كه مسواك به طور كامل بچرخد اين كار به تميز كردن موثر دندان و صرفه جويي در وقت به شما كمك مي كند.
از مسواك بين دنداني با يك سر زاويه دار استفادهكنيد:اين مسواك مي تواند اطراف ارتودنسي جا به جا شود اورال Bداراي يك سيستم مسواك بين دنداني با يك سرمتوازن مثلثي است كه خوب عمل مي كند.
اگر يك مسواك الكتريكي معمولي و يا يك مسواك صوتي را انتخاب كنيد، بدانيد كه استفاده از آن مي تواند بسيار مشكل باشد به احتمال زياد به دليل پري مسواك آن ها در ارتودنسي گير مي افتند.
اگر از يك مسواك معمولي استفاده مي كنيد، بايد مسواك را به دندان ها بالا و پايين بكشيد تا بهتر بتوانيد دندان ها را تميز كنيد.
به ياد داشته باشيد دندان شما چندين جنبه دارد: بيروني (نزديك گونه يا لب تان)، داخلي (روبروي زبان)، تاج (روي دندان هاي پايين)، آن بخشي از دندان است كه با بالاي دهان و بر روي دندان هاي بالا با آن مواجه است (آن قسمتي است كه جلوي زبان شما است). همه طرف بايد تميز شوند، پس يك مسواك كوچك انعطاف پذير برداريد كه بتوانيد به راحتي دور دهان خود حركت دهيد.
نكات مهم در مسواك زدن جنبه هاي دندان1-بخش بيروني دندان را مسواك بزنيد:اين قسمت جلو دندان هاي شما است كه وقتي لبخند مي زنيد، ديده مي شود فراموش نكنيد كه پلاك را به همراه نزديك ترين قسمت به لثه از بين ببريد.
از قسمت بيروني دندان شروع كنيد:دندانها راروي يكديگر بگيريد. مسواك را از ميان دندان هاي خود بزنيد در حالي كه به تدريج مسواك را روي دندان هاي خود جابجا مي كنيد .
بيرون دندان ها را مسواك بزنيد: همچنان كه دندان ها با هم هستند به آرامي حركات دايره اي انجام دهيد دقت كنيد كه مسواك را روي تمام دندان هاي جلو و عقب حركت دهيد و اگر دهان خود را كمي باز كنيد، بهتر است به دندان هاي عقب برسيد.
اگر از يك مسواك معمولي استفاده مي كنيد بايد آن را به سمت زبان و هم به سمت بالا ببريد اين كار به بيرون راندن همه ذرات غذا مستقيما در بالا يا پايين كمك مي كند.
از حلقه هاي كوچك براي مسواك زدن استفاده كنيد:حداقل 25 تا 30 ثانيه وقت صرف كنيد. همچنين مي توانيد از مسواك بين دنداني براي دندان هاي بالا استفاده كنيد چون در آن ها حفره هايي است (خيلي سخت براي ديدن)بنابراين سعي كنيد مسواك بين دنداني را خوب حركت دهيد.
2-قسمت داخلي دندان را مسواك بزنيد: مسواك را به عقب و جلو ، بالا و پايين و سپس با حركات دايره اي روي دندان هاي بالا و تحتاني خود حركت دهيد وقتي ارتودنسي داشته باشيد، قسمت داخلي دندان هاي شما معمولا براي مسواك زدن راحت تر هستند، زيرا آن ها ارتودنسي ندارند.
3-مسواك زدن تاج دندان :مسواك را عمودي بين دندان ها بچرخانيد مسواك را به عقب و جلو حركت دهيد و از يك حركت دايره اي استفاده كنيد اين كار به شما كمك مي كند كه به شكاف و درزها دسترسي پيدا كنيد كه مي تواند پلاك و ذرات غذا در آن باشد.
4-روي قسمت هاي ديگر دهان خود تمركز كنيد:دهان شما پر از ميكروب ها و پلاك است كه آماس لثه از آن تغذيه مي كند شما نياز به مسواك زدن و ماساژ لثه ، گونه ها و زبان نيز داريد. در صورت لزوم، قبل از اينكه شروع كنيد تف كنيد.
با استفاده از مسواك خود، به آرامي لثه را مسواك بزنيد بالا(يا پايين)دندان هاي خود را مسواك بزنيد. به آرامي و عمودي در جهت براكت ها انجام دهيد.
بعد از اين، مسواك را 180 درجه بچرخانيد تا با گونه شما مواجه شود مسواك زدن گونه سخت تر است اگر خيلي سخت است آن را با دست ديگر محكم بگيريد آب دهان را تف كنيد.
مسواك را به سمت پايين بچرخانيد و مسواك بزنيد زير زبان و بعد سقف دهان را مسواك بزنيد.
در نهايت، زبان خود را بيرون بگذاريد و آن را مسواك بزنيد مطمئن شويد كه از دهان خود نفس بكشيد، در غير اين صورت شما شروع به استفراغ كردن خواهيد كرد. دهان و مسواك خود را آبكشي كنيد و مسواك بزنيد.
5-دندانها را بررسي كنيد:آيا آن ها تميز به نظر مي رسند؟ اگر هر پلاك يا غذايي را مي بينيد، با كمك مسواك آنها را تميز كنيد.
جنبه هاي دندان 
 فوت و فن مسواك زدن در ارتودنسينخ دندان زدن و شستن دندان ها در ارتودنسي1 - شست و شوي دهان :چنانچه در يكي از مطالب قبلي سلامت دهان و دندان در نمناك توضيح داديم قبل از اين كه دندان هاي خود را مسواك بزنيد كمي آب در دهانتان قرقره كنيد، اين كار مي تواند مفيد باشد تف كرده و تكرار كنيد اين باعث مي شود كه مقداري از ذرات شل غذا از دهان خارج شوند همچنين بايد بعد از مسواك زدن با آب دهان را بشوييد.
آب گرم مي تواند دندان ها را تسكين دهد و موهاي زبر مسواك را نرم كند وقتي كه باند روي ارتودنسي ها را تغيير دهيد . به ياد داشته باشيد كه بيش از حد محكم مسواك نزنيد زيرا براكت ها ممكن است آسيب ببيند.
2- نخ دندان بزنيد :به نظر مي رسد نخ دندان زدن كار دشواري است كه بتوان آن را با ارتودنسي انجام داد پلكر نخ دندان متصل به چوب هستند. اين ابزار بسيار سريع تر و آسان تر از نخ دندان معمولي هستند و مي توانيد در اغلب فروشگاه ها آن را خريداري كنيد.
يك تكه بلند نخ (در حدود 18 اينچ يا 46 سانتيمتر)نخ دندان برداريد، آن را دور انگشت سبابه خود بپيچيد و آن را لابه لاي دندانها بكشيد سعي كنيد نخ را در هر دو طرف آن خم كنيد و شكل c به آن به جاي صاف گرفتن بدهيد. اين كار هر چيزي را كه در آن گير كرده باشد را بيرون مي آورد.
استفاده از واتر فلاسر :وسيله اي با يك جت آب الكترونيكي براي كساني كه ارتودنسي دارند، ايده آل است اين مورد براي خلاص شدن از شر باقي مانده هاي غذا و پلاك مانند نخ دندان عمل مي كند.
3 - از دهان شويه استفاده كنيد :بعد از نخ دندان زدن مقداري دهان شويه طبق دستور به مدت حداقل 30 ثانيه قرقره كنيد كه به طور خاص به شما كمك مي كند ميكروب هاي دهان را از بين ببريد.
شست وشو با فلورايد نيز ممكن است مفيد باشد آب مي تواند به جايي برسد كه يك مسواك قادر به دسترسي به آن نيست و در برابر حفره ها از دندان محافظت مي كند.
سعي كنيد مخزن واتر فلاسر را با نصف ليوان آب پر كنيد اين به شما اين امكان را مي دهد كه در شكاف بين دندان ها عبور كنيد.
دهان شويه را بيرون بريزيد و با كمي آب گرم بشوييد.
4 - روزي دو بار با آب نمك قرقره كنيد :يك بار صبح و يك بار عصر ممكن است مفيد باشد در ابتدا اگر درد داريد شايد سوزش ايجاد كند اما در واقع مي تواند به خاطر آسيب هاي خفيف به دهان تسكين دهنده باشد اين كار همچنين براي جلوگيري از ورم لثه خوب است.
5- مسواك خود را قبل و بعد از مسواك زدن بشوييد :آخرين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه باكتري ها با ذرات غذا كه روي مسواك شما باقي مانده تغذيه مي شوند مسواك خود را با آب داغ بشوئيد. انگشت خود را روي مسواك بالا و پايين بكشيد تا ذرات غذايي را از بين ببريد.
مسواك را صاف بگذاريد اينطور مسواك خشك مي شود.
مسواك را براي از بين بردن و كشتن ميكروب ها در كلرهگزيدين خيس كنيد.
6-مسواك را به طورمنظم تعويض كنيد :توصيه مي شود كه هر سه ماه يك بار مسواك خود را تعويض يا اگر مسواك فرسوده و موهاي آن ساييده شدند آن را كنار بگذاريد اين مسواك ها دندان هاي شما را تميز نمي كند اگر يك مسواك بين دنداني داشته باشيد، اغلب بايد سر مسواك را عوض كنيد. اگر پزشك به شما جايگزين نمي دهد، در برخي فروشگاه ها در دسترس هستند.
نخ دندان
 اصول بهداشتي در مسواك زدن  دانستني هاي تغذيه در ارتودنسيبه چيزهايي كه مي خوريد توجه كنيد:بهترين راه براي حفاظت از دندان هاي خود اين است كه غذايي را كه به دندان آسيب مي زند را نخوريد.
از غذاهايي اجتناب كنيد كه براي جويدن سخت يا سفت هستند مثل سيب، ذرت، چوب شور، ذرت بو داده، آجيل، هويج و يا ....
1-آدامس بادكنكي نجويد ويخ نخوريد.
2-اجتناب از مصرف شكر:به طور كامل غذاهاي شيرين و نوشابه به دندان ها آسيب مي زنند و باعث ايجاد پلاك مي شوند كه مي تواند منجر به التهاب شود.
3-رژيم غذايي متعادل داشته باشيد:ويتامين ها و مواد معدني يافت شده در رژيم غذايي سالم فيبر، پروتئين، چربي هاي خوب و برخي از كربو هيدرات ها به شما كمك مي كنند مبارزه كنيد و التهاب را دور نگه داريد خوب غذا خوردن هم چنين سلامتي را حفظ مي كند، كه به همان اندازه مهم است. به دنبال غذاهاي مقوي، با فيبر بالا مانند تمشك، حبوبات كامل، موز، سبزيجات، كدو و ديگر ميوه ها نرم بگرديد.
4-بعد از هر وعده غذايي دندان هاي خود را تميز كنيد: ممكن است مثل يك درد به نظر برسد، اما خيلي حياتي است! التهاب لثه در 48 ساعت شكل مي گيرند اين مي تواند ناشي از مسواك نزدن يا تكنيك نادرست باشد. مسواك نزدن بعد از خوردن نيز مي تواند باعث ايجاد لكه بر روي دندان هاي شما شود اينطور وقتي ارتودنسي ها را بازمي كنيد شاهد دندان هاي زرد و لك دار هستيد.
5-مرتب دندانها را تميز و به پزشك مراجعه كنيد:بايد ويزيت ساليانه داشته باشيد و اغلب در صورتي كه خونريزي و يا سابقه التهاب داريد بايد زودتر ويزيت شويد.
استفاده از آب به جاي مواد دندان پزشكي براي افراد مبتلا به التهاب بسيار مفيد است بپرسيد آيا آن ها مي توانند از جت آب وجوش شيرين استفاده كنند.
چگونه از ارتودنسي كودك مراقبت كنيم؟آيا كودكي با ارتودنسي داريد؟ نكات زير به شما كمك خواهند كرد كه مسواك زدن روتين روزانه كودك موثر واقع شود:
قبل از مسواك زدن، كودك بايد هر قسمت جدا شدني ارتودنسي را بردارد. وسايل جدا شدني، آن ها را بعد از هر وعده غذايي براي تميز كردن برداريد.
مسواك زدن دندان ها: آن ها بايد هر دندان را به صورت جداگانه تميز كنند. اول اينكه، آن ها بايد مسواك را در زاويه 45 درجه از لثه قرار دهند و سپس در حالي كه حركت دايره اي انجام مي دهند، فشار آرامي اعمال كنند. آن ها بايد اين كار را در حدود 10 ثانيه انجام دهند.
ارتودنسي كودكان
مسواك زدن در ارتودنسي كودكان ارتودنسي را تميز كنيد : كودك بايد مسواك را در يك زاويه 45 درجه براي تميز كردن اطراف سيم ها و ارتودنسي خود نگه دارد. آن ها بايد از بالاي هر سيم به پايين انجام شود و بايد زماني را صرف كنند تا مطمئن شوند كه همه پلاك و آلودگي ها از بين برود براي ارتودنسي هاي جدا شدني، آن ها را جلوي يك سينك پر از آب تميز كنيد اين كار به جلوگيري از آسيب ارتودنسي در صورت افتادن كمك مي كند.
مسواك زدن بين دنداني يكبار در روز - از نظر حرفه ي دندان پزشكي آن ها بهترين راه براي تميز كردن بين دندان ها و ارتودنسي ها را نشان مي دهد همچنين بايد دستورالعمل هاي مربوط روي بسته محصول را رعايت كنند.
محافظت از دندان هاي كودك : ارتودنسي دندان ها را در معرض خطر ابتلا به پوسيدگي قرار مي دهند، به همين دليل لازم است كه دندان خود را با استفاده از خمير دندان فلورايد مسواك بزنيد مسواك زدن بايد دو بار در روز حداقل و ترجيحا بعد از هر وعده غذايي انجام شود.
غلظت فلورايد : اگر دندان پزشك احساس كند كه در معرض خطر ابتلا به پوسيدگي دندان قرار دارند، ممكن است غلظت فلورايد را با استفاده از خمير دندان با غلظت بالاي فلورايد يا دهان شويه در طي ويزيت ها بالا ببرد.بعد از مسواك زدن دهان را نشوييد زيرا موجب مي شود فلورايد موجود براي تقويت دندان شسته شود به همين خاطر بهتر است آب دهان را بيرون بريزيد.
مرتب به دندان پزشك و مراجعه كنيد.منبع: نمناك


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۲:۵۷ توسط:poiss موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :